Mainostajan opas: yhteistyö kolmannen osapuolen kanssa

Johdatus Googlen verkkomainontaan

Mainostamalla Googlen avulla voit tavoittaa uusia asiakkaita juuri sillä hetkellä, kun he etsivät tarjontaasi vastaavia tuotteita ja palveluita. Voit valita klikkauskohtaiset, näyttökertakohtaiset tai tuloskohtaiset veloitukset luomasi kampanjan tyypin mukaan.

Kun mainoksiasi ryhdytään näyttämään, käytettävissäsi on tehokkuustietoja, joiden avulla kolmannen osapuolen kumppani voi seurata, mikä toimii tehokkaasti ja mikä ei. Google AdWords- ja AdWords Express -mainontatuotteiden erittäin tarkat seurantatyökalut auttavat sinua ymmärtämään tarkalleen, miten mainossijoituksellesi saatava tuotto muodostuu. Niiden avulla kolmannen osapuolen kumppanit voivat myös tehdä muutoksia ja hienosäätöjä tuoton maksimoimiseksi. Yhteenveto AdWordsin ja AdWords Expressin eroista on osoitteessa support.google.com/adwords/express/answer/1689628

Google-haun lisäksi voit näyttää mainoksia Googlen verkoston kumppanisivustoissa (paikoissa, joissa olet saattanut nähdä Google-mainokset-viestin), kuten YouTubessa. Tässä verkostossa voit hyödyntää muita mainosmuotoja, kuten kuva- ja videomainoksia.

Google ja kolmannen osapuolen kumppanit

Uskomme, että Google-mainonta voi auttaa yritystäsi menestymään. Sinulla ei kuitenkaan välttämättä ole aikaa tai resursseja menestyksekkään tilin luomiseen ja säännölliseen ylläpitoon. Tai ehkä vain haluat asiantuntijan apua optimoinnissa.

Tässä tapauksessa voit käyttää kolmannen osapuolen kumppaneitamme. Tarjolla on useita erilaisia kolmannen osapuolen kumppaneita suurimmista mainostoimistoista ja keltaisten sivujen julkaisijoista yksittäisiin verkkokonsultteihin. Kehittämämme yhteistyökumppaniohjelmat auttavat sinua kolmannen osapuolen kumppanin valinnassa. Ohjelmissa mukana olevat kolmannet osapuolet, jotka ovat täyttäneet jonkin yhteistyökumppaniohjelmamme vaatimukset, voivat lisätä kyseisen ohjelman tunnuksen verkkosivustoihinsa. Kaksi useimmin näkyvää tunnusta ovat Google Partner ja Premier SMB Partner.

Voit tarkistaa, että yritys on sertifioitu yhteistyöohjelmissamme, klikkaamalla kyseisen kumppanin verkkosivustossa olevaa Partner-tunnusta. Jos yritys on sertifioitu, siirryt yrityksen profiilisivulle Googlessa.

Yhteistyö kolmannen osapuolen kumppanin kanssa

Kolmannen osapuolen kumppanin avulla voit säästää huomattavasti aikaa ja energiaa niin itseltäsi kuin yritykseltäsikin. Saat parhaat tulokset, kun pysyttelet ajan tasalla ja seuraat mainoskampanjoitasi aktiivisesti, mutta annat kumppanisi hoitaa aikaa vievät työt.

Kolmannen osapuolen kumppanit veloittavat usein mainontakulujen lisäksi maksun. Muista, että he tarjoavat arvokkaita palveluja, kuten hallinnoivat kampanjoita, antavat raportteja, vastaavat kysymyksiisi ja optimoivat kampanjoitasi. Mielestämme on tärkeää, että ymmärrät mainostamisen kokonaiskulut, mukaan lukien kolmannen osapuolen kumppanin veloittamat maksut. Tämän summan avulla voit määrittää sijoitetun pääoman tuottoprosenttisi.

Seuraavassa on viisi nopeaa vinkkiä asiakkaille:

  1. Ole valikoiva. Kun etsit kolmannen osapuolen kumppania yhteistyöhön, etsi yrityksiä, joilla on Google Partner- tai Premier SMB Partner -tunnus. Voit käyttää Google Partner -hakua tai selata alueesi Premier SMB Partner -sivustoa ja varmistaa, että yritys todella on Google Partner- tai Premier SMB Partner -kumppani. Varmista valintaprosessin yhteydessä, että olet varmasti perillä sopimuksen yksityiskohdista ja että hyväksyt sopimuksen keston. Alla on pari muuta kriteeriä, joita voit käyttää oikean kolmannen osapuolen kumppanin valitsemisessa:
    • Onko kolmannen osapuolen kumppani tehnyt yhteistyötä oman alueesi yritysten kanssa aiemmin?
    • Onko kolmannen osapuolen kumppani tehnyt yhteistyötä sellaisten yritysten kanssa, joilla on samankaltaiset budjetit tai kohdeyleisöt kuin sinun yritykselläsi?
    • Mitä muita palveluita kolmannen osapuolen kumppani tarjoaa yrityksesi liiketoiminnan kasvattamiseksi Google-mainonnan lisäksi?
  2. Valitse yksi kumppani. Mieleen voi helposti tulla, että budjetti kannattaa jakaa useamman kolmannen osapuolen kesken sen selvittämiseksi, mikä niistä saa aikaan parhaat tulokset. Voit tehdä tämän, mutta suosittelemme testaamaan yhtä kolmannen osapuolen kumppania kerrallaan. Google näyttää hakutulossivulla vain yhden mainoksen kultakin yritykseltä, joten useiden kolmannen osapuolen kumppaneiden testaaminen yhtä aikaa on vaikeaa.
  3. Perehdy aiheeseen. Mainonnan ymmärtäminen edistyneemmällä tasolla voi viedä aikaa, mutta Google-mainonnan perusteiden oppiminen ei kestä kauan. Katso alla oleva Mainostamisen perusteet -osio. Lisätietoja saat AdWordsin ohjekeskuksesta osoitteesta adwords.google.com/support/aw tai AdWords Express -ohjekeskuksesta osoitteesta support.google.com/adwords/express/. Perehtymällä näihin ohjelmiin voit tehdä paremmin perusteltuja päätöksiä kolmannen osapuolen kumppanin suhteen.
  4. Luota kokemukseen. Jos kanssasi yhteistyötä tekevä yritys on hallinnoinut satoja Google-mainostustilejä, sille on todennäköisesti kehittynyt ammattitaitoa Googlen mainostustuotteiden käytössä. Jos yritys kertoo, että joidenkin alojen mainontakulut ovat aiempien kampanjoiden perusteella korkeampia tai että tietyt avainsanat eivät sovi yrityksellesi, sen mielipide perustuu todennäköisesti kokemukseen.
  5. Arvioi tehokkuuttasi. Jos et keskity brändäykseen, mainostamisessa tärkeintä on sijoitetun pääoman tuottoprosentti (eli uusien asiakkaiden määrä). Sinun kannattaa siis käyttää kerran kuukaudessa aikaa siihen, että selvität, miten paljon sijoitat ja miten paljon sijoituksesi tuottaa sinulle.

Mitä kannattaa varoa?

Meille on tärkeää, että Google-mainonnan käyttökokemuksesi on paras mahdollinen. Jos käyttökokemuksessa on mielestäsi parantamisen varaa, kerro siitä meille. Pyri aina ratkaisemaan mahdolliset ongelmat kolmannen osapuolen kumppanisi kanssa, ennen kuin otat meihin yhteyttä.

Monet kolmannen osapuolen kumppanit ovat ansainneet luottamuksemme toimimalla mainostajiensa parhaaksi. Jotkut kolmannet osapuolet eivät kuitenkaan näin toimi. Alla on lueteltu joitakin toimintatapoja, joita kannattaa varoa ja joista kannattaa ilmoittaa meille:

Ilmoita kolmannen osapuolen käytäntöjen rikkomuksesta

Epäiletkö kolmannen osapuolen kumppanin rikkovan käytäntöjä? Kerro siitä meille: ilmoita kolmannen osapuolen käytäntöjen rikkomuksesta.

Vaikka emme voi vastata henkilökohtaisesti, kun ilmoitat meille kolmannesta osapuolesta, tutkimme kommenttisi ja ryhdymme tarvittaessa toimenpiteisiin.

Mainostamisen perusteet

Jos sinulla on kysyttävää Google-mainontatilistäsi ja tarvitset apua, käy AdWords-ohjekeskuksessa osoitteessa adwords.google.com/support/aw/ tai AdWords Express-tukikeskuksessa osoitteessa support.google.com/adwords/express/.