Sivut

Kommentit (94)

Vierailija

Hyvä Vanha elli että laitat kuvia. Minäkin nyt vertailen omaa pelragoniaani sinun leikkaamiseen ja otan oppia. Latoin juurtumaan leikatut, saa nähdä miten käy.

En tiedä miksi, mutta minusta pelargonian tuoksu on hyvä, siis lehdet ja koko kasvi. Jostain luin että se estää myös kirvoja ja muita tuholaisia tulemasta muihin kukkiin.

Aiemmin olleessa kuvassa oli tammikuussa alas leikattu pelargoni. Nyt se on tuommoinen  kuin kuvassa eli hyvin lähti kasvamaan. Lisävaloa se on saanut pimeään aikaan,  joten ei ole venyttänyt vesiversoja. Pistokkaatkin voivat hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

En päässyt kirjautuneena sivulle että olisin kuvan laittanut ihanista pelargonioista, tai pelakuista, niinkuin meillpäin sanotaan. Hyvin säilyivät talven yli ja nyt ovat terhakkaana kesää odottelemassa. Laitoin uusia alkuja tulemaan ja nekin kasvavat hyvin. Aurinkoisia päiviä on riittänytkin. Aion viedä tutuille tuliasena pelakuun tässä kunhan vähän kasvavat vielä. Tykkään pelakuun tuoksusta.

Vierailija

Nyt on pelakuut leikattu ja sisälle tuotu pakkasesta. vai onko? Muutama oksa on juurtumassa maljakossa.

Jatkokertomus...

Aiemmissa kahdessa kuvassa ollut pelargoni tänään n. metrin korkuisena. Nostin sen juuri sisälle lasitetulta parvekkeelta, vaikka lämmintä säätä on luvassa lähipäivinä. Talvetan sen tuommoisena ikkunalla n. + 18 asteessa, kun viileämpää ei ole. Se kyllä kukkii ainakin marraskuun loppuun asti, kun on keinovaloa luvassa. Leikkaan alas joskus ensi vuoden puolella.

Tykkään tästä ruusunnuppupelargonista siksikin, kun se ei varisuta kukkien terälehtiä vaan ne kuivuvat paikallaan. Kuvan kasvissa on kaikki loppukesän kukat jäljellä. Otan piakkoin kuivakukiksi osan.

Nämä pistokkaat katkoin elokuun lopussa toisesta isosta, vanhasta kasvista. Sen leikkaan lähiviikkoina alas ja vien kylmäkellariin. Ei se sellaisenaan mahdu mihinkään. Pistokkaat saavat talvehtia tuommoisenaan. Leikkaan kevättalvella latvat, että haaroittuvat.

Eihän ikkunalla talvea vihreänä viettävät pelargonit oikeasti levossa talvehdi, mutta käy se niinkin paremman puutteessa. Paras olisi valoisa ja viileä tila, mutta sellaista ei kerrostalossa ole. Onneksi pelargoni on selviytyjäkasvi.

Elina

Voiko pelargonian leikata nyt lokakuussa?Se talvehtii kerrostalon olohuoneen ikkunalla kun ei ole viileämpää paikkaa?Viime syksynä tai keväänä en leikannut sitä,hyvin talvehti ikkunalla ja kukki koko tämän kesän.

Kyllähän pelargoni saattaa viettää talven leikattunakin ikkunalla. Mutta jos on lämpöpatteri lähellä, eikä lisävalaistusta, niin herkästi etioloituu eli alkaa kasvattaa honteloa "vesiversoa". Melkein antaisin olla kokonaisena, jos tilaa on ja valoa. Vartta se voi alkaa kasvattaa leikkaamattomanakin, jos valoa ei ole tarpeeksi ja lämpöä liikaa.

Olen kyllä kokeillut monella lailla ja melkein aina nuo on selvinneet talven yli. Sen olen todennut, että jos kuvan madeiralainen lempipelargonini viettää talven vihreänä, niin kukinta alkaa vähän tavallista myöhemmin, mutta kestää talveen asti. Tykkäsi kuumasta kesästä. 

Elina

Kiitos Elli!Missä vaiheessa kevättä pelargonin voi leikata?Entä kadtelu ja lannoitus syksyn ja talven mittaan kun se on sisätiloissa?

Ohjeissa sanotaan, että leikataan keväällä. Ajattelen, että aikaisintaan helmikuun lopulla, jolloin kasvukausi alkaa luonnon valon lisääntyessä. Tänä vuonna leikkasin yhden jo tammikuun puolivälissä, mutta meillä on pitkät loisteputket kukkaikkunoissa ja vielä lisävaloja sivusta päin.

Kyllä asuinhuoneessa joutuu kastelemaan, muttei uittaa tarvitse. Lannoittelen ja kastelen normaalisti niin kauan kun kukkivat. Sen jälkeen niukemmin vettä, mutta katson kuitenkin, etteivät lehdet ala lopsottaa.  Talvella en juurikaan lannoita, että tulisi edes jonkinlaista lepoa kasvun suhteen.

Kai sitä voi tehdä monella lailla näitäkin asioita.

Vanha elli kirjoitti:
Jatkokertomus...

Aiemmissa kahdessa kuvassa ollut pelargoni tänään n. metrin korkuisena. Nostin sen juuri sisälle lasitetulta parvekkeelta, vaikka lämmintä säätä on luvassa lähipäivinä. Talvetan sen tuommoisena ikkunalla n. + 18 asteessa, kun viileämpää ei ole. Se kyllä kukkii ainakin marraskuun loppuun asti, kun on keinovaloa luvassa. Leikkaan alas joskus ensi vuoden puolella.

Tykkään tästä ruusunnuppupelargonista siksikin, kun se ei varisuta kukkien terälehtiä vaan ne kuivuvat paikallaan. Kuvan kasvissa on kaikki loppukesän kukat jäljellä. Otan piakkoin kuivakukiksi osan.

Ompa valtavan iso ja hyvännäköinen kasvi. Millä oikein lannoitat sitä? Jos sitä ei ollenkaan leikkaisi kuinka valtava siitä mahtaisi tulla! Minulla on myös ruusunnuppupelargoni muttei se ole rotevakasvuinen,ja kukkiikin hyvin vähän.On varmaan eri sorttinen.

Lannoitan Kekkilän Kukkaravinteella. Minulla on oma tapani eli teen jauheesta vahvan liuoksen pieneen pulloon, josta lirautan ihan pikkuisen joka kasteluveteen. Älä kysy, paljonko, en osaa vastata muuta kuin, että hyvin vähän. Silloin ei tarvitse miettiä, milloin viimeksi lannoitin.

Multa on Kekkilän kukkamultaa, jonka joukossa vähän saman firman kaktusmultaa.

Olen kai aiemmin kertonut, että toin tuon pelargonin 25 vuotta sitten Madeiran vuorenrinteeltä pienenä pistokkaana käsilaukussa. Siellä se oli valtava pensas.  Katsotaan, josko en tuota keväällä leikkaisikaan. Toisaalta pitäisi ainakin latvat katkaista, että haaroittuu enemmän. Aika näyttää.

Vanha elli kirjoitti:
Lannoitan Kekkilän Kukkaravinteella. Minulla on oma tapani eli teen jauheesta vahvan liuoksen pieneen pulloon, josta lirautan ihan pikkuisen joka kasteluveteen. Älä kysy, paljonko, en osaa vastata muuta kuin, että hyvin vähän. Silloin ei tarvitse miettiä, milloin viimeksi lannoitin.

Multa on Kekkilän kukkamultaa, jonka joukossa vähän saman firman kaktusmultaa.

Olen kai aiemmin kertonut, että toin tuon pelargonin 25 vuotta sitten Madeiran vuorenrinteeltä pienenä pistokkaana käsilaukussa. Siellä se oli valtava pensas.  Katsotaan, josko en tuota keväällä leikkaisikaan. Toisaalta pitäisi ainakin latvat katkaista, että haaroittuu enemmän. Aika näyttää.

Varmaan tuon kukan alkuperä vaikuttaa kasvuun aika paljon. Minulla on vain suomalaisia pelargoneja, tai ainakin täältä ostettuja alkuperä voi olla joillain vaikka ruotsi. Sitä suosittua pelargonikirjaa olen ollut ostamassa mutta ei ole osunut kohdalle,ihan vain mielenkiinnosta. Minä käytän aika usein tavallista säkitettyä puutarhamultaa hieman hiekalla kevennettynä,joskus kukkamultaa. Ja tämän kesän lannoitus oli Neko merkkistä tiivistettä,jota annostellaan tipoittain,oli ainakin riittoisaa. Pelargonit kukkisi vielä, mutta olen miettinyt pitäisikö niiden saada lepokausi ja pitäisikö kukkavarret leikellä kun ne asustelevat suht normilämpöisessä huoneessa,pienellä lisävalolla. Kukinta alkaa mielestäni aika myöhään mutta aikaistuisiko se jos nyt leikkaisi kukkavarret pois!

Eroica

Pelakuista sen verran, että jos ovat kasvaneet kesällä valtavasti vartta/lehtiä ja kukkivat vielä nyt lokakuulla, (on jo pakkasta, ovat sisätiloissa joten sikäli ei haittaa)niin enkö voi niitä leikata alemmaksi ja poistaa kukkavarret? Säilytys kellarissa on hankalaa, jos jätän pitkät varret. Kiitos vastauksesta ja hyvää syksyn jatkoa!

Nopeammin kai ne kukkivat, jos saavat lepokauden, mutta miten kukkavarsien leikkaaminen vaikuttaa, jos kuitenkin talvehtivat ikkunalla, en tiedä. Sitä en ole kokeillut vaan antanut kukkia talveen asti eli niin kauan kuin sitä kestää.

Minäkin käytin kerran pullollisen Neko-nestettä, mutta se ei ollut minun juttuni. Ärsytti tippojen laskeminen. Niinpä mittasin annoksen viiden litran kastelukannua varten mittalusikkaan ja sen aina laitoin laskematta. Kasveja on liian paljon tuolle systeemille.

Jos kellariin vie, eikä mahdu, niin pakkohan ne on leikata. Kuvassa on yksi tosi korkea kasvi, josta kukkivat osat olen jo leikannut ja tuon lopun leikkaan lähipäivinä. Alaosan pienet varret jätän silleen. Kaipa ne  varisuttavat lehtensä kylmässä +5 asteessa ja pimeässä.

Toistan vielä, että näiden kanssa pärjää monella eri tavalla.

Pelargonioihin hurahtanut Venla

Hei, asun kerrostalossa ja kysyisin, että mitä suosittelette talvettamispaikaksi pelargonioilleni seuraavista vaihtoehdoista (?):
A.) Normaali kellarivarasto ja käsittääkseni melko normaali huonelämpötila, eli n.+20°c. Pieni ikkuna pohjoispuolella, eli hitusen myös valoa, ellei paksu hanki peitä ikkunaa. Kuinka usein kastelu?
B.) Kylmäkellari, lämpötila +8°c. Ei valoa. -Ei myöskään kastelua talvella?
...Ja suositteletteko leikkaamista nyt syksyllä vai keväällä? Kuivat lehdet ym. siivosin jo pois. Pitäisikö ottaa pistokkaita?
Kodissani on sisällä mielestäni liian kuumaa ja pimeää talvetukselle. Keittiön etelän puoleisella ikkunalaudalla toki enemmän valoa, mutta ei taitaisi oikein olla lepoa kasville.
Nyt rakkaat pelargoniani (6kpl) ovat vielä parvekkeella, kun on ollut niin lämmin syksy. Kukkivat kesällä upeasti. Yhdessä vieläkin kukkia. ❤️

Edellisissä kirjoituksissa on erilaisista talvettamisista  mielipiteitä.

Minusta + 20 asteen kellari, jossa ei paljon valoa ole, ei kovin lupaavalta vaikuta. Laittaisin mieluummin leikattuna kylmäkellariin.  Kun on monta kasvia, voisihan kokeilla erilaisia tapoja, jos viitseliäisyyttä riittää.  Kastelu menee tilanteen mukaan, mutta tärkeitä on, ettei  kerralla kastella liikaa. Pimeässä kellarissa pari kolme kertaa talvessa riittää, mutta se on vain suuntaa antava neuvo.

Pistokkaat tähän aikaan vuodesta saattavat onnistua, jos on hyvä valaistus. Luonnonvalo ei enää riitä. Itselläni on kuvan n. viikko sitten juurruttamatta multaan tökätyt pistokkaat kokeilussa. Niiden paikka on loisteputken alla ikkunalla (kuvasin muualla) ja ovat nuo ainakin vielä hengissä. Jos juurtuvat, annan olla sisällä talven yli. Toinen satsi on vesilasissa, muttei vielä mitään tietoa juurista.

Kerrostalossa

Minulla ei ole viileää paikkaa. Nostin eilen 27.10. edelleen parvekelaatikoissa upeasti kukkivat riippupelargoniat sisään. Leikkasin suurimman osan kukinnoista maljakkoon. Aioin talvettaa ne sisällä kotona huoneenlämmössä. Kukkivathan ne etelässäkin ympäri vuoden lämpimässä. Katsotaan miten käy.

Vierailija

Kerrostalossa kirjoitti:
Kukkivathan ne etelässäkin ympäri vuoden lämpimässä. Katsotaan miten käy.

Etelässä on myös valoisaa ympäri vuoden. Meillä harvemmin tarpeeksi, vaikka kuinka yrittäisi lisävalaistusta järjestää.

Vanha elli

Pelargonioihin hurahtanut Venla

Heips! Vein osan pelargonioista kylmäkellariin, mutta en leikannut... Hmm..
Yhden lempparini (Calliopeia Dark Red) jätin koristenokkosen ja kuolemattomuuden yrtin kanssa keittiön etelänpuoleiselle ikkunalle. Ovat nyt viikon olleet siinä, ja ainakin vielä hyvin hengissä. Kylmäkellarissa en ole käynyt tilannetta tsekkaamassa.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat