Tämän strelitzian sain kolmisenkymmentä vuotta sitten työkaveriltani kymmenen sentin korkuisena taimena. Hän oli tuonut siemeniä Kanariansaarilta. Kesti kahdeksan vuotta ennen kuin kasvi kukki. Siitä lähtien se on kukkinut joka vuosi.

Sivut

Kommentit (83)

Minä toin varmaankin 20v sitten samanlaisia siemeniä.(kolibrikukkako tuo on) Kaksi on ollut kerrostalon ikkunalaudalla, kesät parvekkeella. Mokomat ei ole kukkinut kertaakaan.
Nyt hikeennyin ja leikkasin toisen 20cm korkeaksi, kuolkoon, jos ei ala kukkimaan.
Olen vaihtanut ruukkua kun juuret ei mahdu, kastellut pari kertaa viikossa jne.
Mikä mättää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lainaus:

Minä toin varmaankin 20v sitten samanlaisia siemeniä.(kolibrikukkako tuo on) Kaksi on ollut kerrostalon ikkunalaudalla, kesät parvekkeella. Mokomat ei ole kukkinut kertaakaan.
Nyt hikeennyin ja leikkasin toisen 20cm korkeaksi, kuolkoon, jos ei ala kukkimaan.
Olen vaihtanut ruukkua kun juuret ei mahdu, kastellut pari kertaa viikossa jne.
Mikä mättää?

Vaikea sanoa, mistä kiikastaa.
Minulla kolibrikukka on ollut ehkä viimeiset kymmenen vuotta samassa 40 litran ruukussa tavallisessa kukkamullassa. Aiemmin oli pienemmissä ruukuissa ja tämä taitaa olla neljäs koko ja myös viimeinen. Välillä olen keväisin kaapinut multaa päätä pois sen mitä saa ja pannut uutta tilalle. Saavi on lattialla etelään päin olevan valoisan ikkunan alla kesät talvet. Talvella on aika tehokas lisävalaistus samalla muillekin kasveille.

Nyt pisimmät lehdet alkavat hipoa kattoa, joten pakko niitä on alkaa taas leikata. Vanhoja "käpristyneitä" lehtiä on myös leikattu pois, mutta ei koskaan kaikkia. Ei ole kokemusta miten käy, jos leikkaa kokonaan alas, mutta nythän sen näet. Lannoittanut olen tavallisella kastelulannoitteella milloin satun muistamaan, mutta huolehtinut tasaisesta kosteudesta. En ole ikinä oppinut altakasteluruukkujen käyttöön vaan isojen ruukkujen kosteuden kokeilen "kepillä" ja hyvin toimii. Huoneessa on tasainen +22 asteen lämpö, kesällä enemmänkin.

Talvella suihkuttelen ja pyyhin joskus pölytkin kaikilta lehdiltä.
Vanha elli

Kuvassa oikealla on pieni posliinikukka, Hoya Bella.
Se asui lapsuuskotini kammarin seinällä vuosikymmeniä. Alkuperäinen kasvi oli tullut rajan takaa Laatokan Karjalasta Hiitolasta ja yhden sen juurrutetuista oksista setäni vaimo toi meille ruukkuun istutettuna v. 1955 nuorimman veljeni synnyttyä.
Tämän kuvassa olevan "äiti" kukki kerran keskellä pakkastalvea v. 1967, äitini kuoleman jälkeen Sitä ei kukaan suruissaan muistanut kastella, kammari oli kylmä ja ankea.
Vanhin veljeni asui lapsuuskodissamme vielä vuoteen - 85. Koti oli talven -84-85 lämmittämättä, täysin kylmillään maaliskuuhun saakka. Siskoni kävi tuolloin siellä ja huomasi, että posliinikukka oli elossa. Hän vei sen kotiinsa, alkoi kastella varovasti ja tapahtui ihme, kasvi virkosi alkaen työntää uusia lehtiä.
Kymmenen vuotta sitten hän toi saviruukkuun juurrutetun "taistelijan" meille.
Se näyttää viihtyvän kohtalaisesti. Kukkimaan en ole pienokaista saanut.

Tämä ei ole risukasa vaan kalaharinselviytyjä. Siemen oli jostakin tullut toissa talvena kylvömullan tai orvokinsiementen mukana, en tiedä. Taimien joukossa oli yksi outo itu, joka ei näyttänyt rikkaruoholta. Annoin sen kasvaa ja tämä siitä tuli.

Kasvi on todellinen selviytyjä. Saa olla kastelematta vaikka kuinka kauan, lehdet ovat kapeat ja kasvi vetää vartta kuin viimeistä päivää ja ripottelee pieniä alkuja ympärilleen.

No, pistän nyt tännekin yhden keijunmekon kuvan.

Yhtenä talvena pidin pienemmän keijunmekon ikkunalla, jossa se kukki koko talven. Totesin kuitenkin seuraavana kesänä, että siemenistä kasvatetuista tuli yhtä hyviä tai melkein parempiakin kuin talven yli eläneestä eli se oli semmoinen kokeilu.

Pitäisi varmaan hankkia parempi kamera, mutta kun kännykkä on aina mukana.

Kyllähän tässä odotellaan vesi kielellä milloin siemenestä kasvatettu appelsiinipuu (n. 2 m.pitkä) alkaa tuottaa hedelmiä.

" optimisti"

Lainaus:

Kyllähän tässä odotellaan vesi kielellä milloin siemenestä kasvatettu appelsiinipuu (n. 2 m.pitkä) alkaa tuottaa hedelmiä.

" optimisti"


Sitä voi leikata ja haaroittuu, jos siis alkaa katto tulla vastaan.

Hei.Minulla on tuo kuvassa oleva kliivia,joka ei ole kukkinut minun hoidossani kertaakaan.
Toin kukan äidiltäni kotiini,kun äitini kuoli vajaa neljä vuotta sitten.Hän sai sen aina upeasti kukkimaan.
Olen kastellut sitä säännöllisesti,vaihtanut multaa ja pitänyt kesäisin ulkona.
Ehkäpä se ei saa valoa tarpeeksi,kun on aamu-auringon puolella taloa.
Vai onkohan sillä liian pieni ruukku?
Tosin jostain luin,että vanhalle kliivialle ei saa vaihtaa ruukkua ja multaa joka vuosi.
Ulkoisesti se vaikuttaa olevan ihan kunnossa.
Onko kellään kokemusta kliivian hoidosta?
Vinkkejä kaivataan.
-marjutti-

Tämän tuntokasvin alku on Dubaista. Kävelin pimeällä hietikolla jonkin pensasmaisen puun ohi. Sen oksilta roikkui pitkiä palkoja. Nappasin pari mukaan ja kotona pistin siemenia multaan. En tiennyt mistä kasvista oli kyse ja tällainen siitä tuli.

Kun kasvi oli pieni, siihen tuli yksi ainut vaaleanpunainen kukka. Sen jälkeen en ole saanut sitä kukkimaan. Olen joutunut leikkaamaan vaikka kuinka monta kertaa, koska oksat kasvavat nopeasti kattoon asti ja joka suuntaan. Siitäkö suuttunee? Toisaalta sillä ei ole tarpeeksi viileää paikkaa talvehtimiseen, että saisi lepoajan. Niinpä se on vihreä ympäri vuoden.

kirsikankukka55

Kliiviaa pitää vähän "rääkätä". Syksyllä mahdollisimman myöhään ulkona

Ja välillä kuivana,että ei kastella,ruukku ei tarvitse olla iso.
Kuvassa oleva kliivia on hyvin kasvavan näköinen ,jospa se vielä ilahduttaa kukinnallaan.

Minulla yksi kliivia on samaa kokoa ja kukkii joka kevät,siinä on muuten hieno kukinto.
Toiset klliviat ovat isompia,pidän kesät ulkona ja ne eivät vain kuki.

maleti

kirsikankukka55

Kliiviaa pitää vähän "rääkätä". Syksyllä mahdollisimman myöhään ulkona

Ja välillä kuivana,että ei kastella,ruukku ei tarvitse olla iso.
Kuvassa oleva kliivia on hyvin kasvavan näköinen ,jospa se vielä ilahduttaa kukinnallaan.

Minulla yksi kliivia on samaa kokoa ja kukkii joka kevät,siinä on muuten hieno kukinto.
Toiset klliviat ovat isompia,pidän kesät ulkona ja ne eivät vain kuki.

Joo, ruukku mullakin on pieni ja täynnä juuria :) Ei taida juuri multaa löytyä, mutta kyllä tämä on jo kukkinut. Vaikka taimen tuoja sanoi, että saat odottaa monta vuotta ennen kuin kukkii, mutta väärin ennusti. Kliivian kukka on kyllä kaunis

Tässä pieni ritarinkukka (maatiaisamaryllis),on ahkera kukkimaan.
kesät on ulkona ja kun tuo vain sisälle alkaa nuput nousta.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat