Sivut

Kommentit (1930)

Katinkan "perhoskukka" on ketunleipä,(käenkaali).
Lapsena söimme noita ketunleivän lehtiä ja paljon muitakin lehtiä ja ruohoja metsistä ja niityiltä.
Meille opetettiin jo pienenä,mitä voi syödä ja mitä ei.
On se kuitenkin ihme,että ei tullut mitään myrkyllistä suuhunsa laitettua,sillä aika pienenä minäkin siellä
metsässä kuljeskelin ja kaikkea tuli kerättyä.
-marjutti-

Ellin kasvia en tunnistanut.

Lainaus:

Katinkan "perhoskukka" on ketunleipä,(käenkaali).
Lapsena söimme noita ketunleivän lehtiä ja paljon muitakin lehtiä ja ruohoja metsistä ja niityiltä.
Meille opetettiin jo pienenä,mitä voi syödä ja mitä ei.
On se kuitenkin ihme,että ei tullut mitään myrkyllistä suuhunsa laitettua,sillä aika pienenä minäkin siellä
metsässä kuljeskelin ja kaikkea tuli kerättyä.
-marjutti-

Ellin kasvia en tunnistanut.

Ai niin,valkoinen hanhikki oli se minun kysymäni kukka,tarkemmin :Kermanvalkoinen hanhikki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lähinnä metsäkurjenpolvena minäkin olen tuota perhoskukkaani pitänyt, kurjenpolvi joka tapauksessa. Oli tuollaisia vaaleita yksilöitä tavallisempien sinisten joukossa. Tämä on aika korkea kasvi, ainakin reilusti puolimetrinen. Kukka kyllä muistuttaa malliltaan ketunleipää.
Onko tuo Vanhan ellin kasvi joku angervo? Millainenkohan se Norjanangervo on? Tai morsiusangervo.

katinka

Lainaus:

Lähinnä metsäkurjenpolvena minäkin olen tuota perhoskukkaani pitänyt, kurjenpolvi joka tapauksessa. Oli tuollaisia vaaleita yksilöitä tavallisempien sinisten joukossa. Tämä on aika korkea kasvi, ainakin reilusti puolimetrinen. Kukka kyllä muistuttaa malliltaan ketunleipää.
Onko tuo Vanhan ellin kasvi joku angervo? Millainenkohan se Norjanangervo on? Tai morsiusangervo.

katinka


Se on lännenheisiangervo. Ei liene kovin yleisesti tunnettu, mutta vaatimaton kasvupaikkansa suhteen ja me on tykätty siitä kovasti.

Toinen kasvi on tuossa jo sadonkorjuuvaiheessa.

Valkoisessa ruukussa on chili ja lajike on "firecracker". Se on niin tulista, etten totta puhuen tykkää siitä ja annoinkin nappulat nuorisolle ja lakkasin kasvattamasta.

Pussin kyljessä se olikin nimetty pippuriksi. Ostin siemenet pekingiläisestä kukkatavaratalosta, joka oli nähtävyys, kolme kerrosta pelkkiä kukkia, siemeniä, sipuleita ja muuta. Eikä mikään maksanut juuri mitään, mutta mitenpä sieltä olisi voinut paljon muuta tuoda kuin joitakin siemeniä. Kai noita siemeniä nykyisin saa Suomestakin, silloin ei vielä saanut.
Vanha elli

Tintit pitävät sellaista konserttia, että kevättä kai se enteilee ja sääkin on jotenkin keväinen, vaikkei lämmin.

Tässä viime keväinen kuva. Nupuillaan vasta, mutta mikä?

Lumikello, kyllä.
Mutta kerrottuun idänunikkoon en ollut tutustunut. Minullakin on vain tämä yksinkertainen.

Ovathan idänunikot kauniita, mutta kun kukinta kestää niin onnettoman lyhyen ajan ja aina parhaaseen kukinta-aikaan osuu jokin sadekuuro, joka pistää heti matalaksi. Niin kävi viime kesänäkin.

En tunnista tuota edellistä kaunotarta vaikka nätti onkin.Tuohon unikkojuttuun vielä,sain sen anopilta joskus kauan kauan sitten unikkona.Itse olen päätellyt että nimi olisi idänunikko,varma en ole.En niin kovin siitä tykkää mutta aina sitä jostain putkahtelee esiin,ei mitenkään omana ryhmänään ,oikeastaan hyvä kun kukinnan jälkeen on aika lamoava kasvutapa,siemenkodat vain jää näkyville muiden perennojen seasta.

En kyllä tiedä mitä Vanhan ellin unikot ovat, jos eivät sitten pioniunikoita.

Tuosta idänunikosta vielä, minäkin luulin, että minun komea, kerrottu , oranssinpunainen, monivuotinen unikkoni olisi idänunikko. Satuin kuitenkin kerran näkemään kaupassa oikeita idänunikon siemeniä ja ostin. Kasvatin ruukussa taimelle ja istutin, se oli toissa keväänä. Nousivat kyllä taimelle maasta viime kesänä, mutta eivät kukkineet. Ehkä se kukinta tapahtuu ensi kesänä.

Tässä sitten tämänkertainen arvuuttelu ohdakeperhosen kera.

katinka

En kyllä tiedä mitä Vanhan ellin unikot ovat, jos eivät sitten pioniunikoita.

Tuosta idänunikosta vielä, minäkin luulin, että minun komea, kerrottu , oranssinpunainen, monivuotinen unikkoni olisi idänunikko. Satuin kuitenkin kerran näkemään kaupassa oikeita idänunikon siemeniä ja ostin. Kasvatin ruukussa taimelle ja istutin, se oli toissa keväänä. Nousivat kyllä taimelle maasta viime kesänä, mutta eivät kukkineet. Ehkä se kukinta tapahtuu ensi kesänä.

Tässä sitten tämänkertainen arvuuttelu ohdakeperhosen kera.


Valkosipulin kukka on tuonne päin, mutta kun näkyy vain kukka, mene ja tiedä.

Ovat nuo pioni- eli oopiumunikoita. Olen niistä kirjoitellut paljon Ensi suven kesäkukissa.

Eivät valkosipulin kukkia ole, mutta sinne päin tosiaankin. Kiinalaista ruohosipulia eli Kiinansipulia.

katinka

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat