Sivut

Kommentit (178)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tämä  avasi kukkansa eilen, se on krookuksien jälkeen ensimmäinen joka puutarhassani kukkii. Se on kuin minirentukka, kukat ja lehdet pitkälti samanmoiset ja rentukan tavoin sekin katoaa kesäksi, Nimen olen autuaallisesti unohtanut, tunnistaako kukaan kasvia?

Lähetin tuon talvisen kuvan yhteen toiseen ketjuun. Sitä katsoessani välähti, että tuossahan on oikeastaan tunnistettava juttu.

Siis mitä kaikkia kasveja kuvassa on?

Vierailija

Vanha elli kirjoitti:
Lähetin tuon talvisen kuvan yhteen toiseen ketjuun. Sitä katsoessani välähti, että tuossahan on oikeastaan tunnistettava juttu.

Siis mitä kaikkia kasveja kuvassa on?

Etualalla on hopealanka. Voiko se todella viihtyä sisälläkin? Miten sitä huonekasvina pitää hoitaa tai jättää hoitamatta? Nyt minulla on ulkona talvehtinut katetussa tilassa kaksi hopealankaa. Laitoin kaveriksi valko-keltaisen krysanteemin samaan asetelmaan. Mielestäni se näyttää hienolta.

Kukkiva kasvi taitaa olla jokin tyräkki. Onko piikkikruunu? Tämä oli arvailua.

Lasiastiassa näyttäisi olevan viirivehkaa. Arvailua edelleen.

Vasemmanpuoleisessa amppelissa saattaa roikkua korallikaktus. Edelleen taas arvaillen, muistellen.

Muita kasveja en edes uskalla arvata.

ohikulkija

On mielenkiintoinen kuva. Minunlaiseni satunnaisen kukkienhoitajan on näitä vaikea tunnistaa ilman jokaisen kukan lähikuvaa.

Ensimmäiseksi huomioni kiinnttyi vasemmalla olevaan isoon, kuivahtaneen näköiseen "heinäpehkoon". Olisi helpompi tunnistaa, jos olisi kukintavaiheessa. Ehdotan vaikka oleanteria vaikka pieleen menee...

Ja onko tuossa etualla ihan oikeasti hopealanka? Äidilläni oli aikoinaan hopealankaa kukkapenkeissään eikä siirtänyt niitä talveksi sisään, jätti sinne kukkapenkkiin ja sieltä versosivat joka kesä uudestaan.

Punakukkaista kasvia ajattelin tulilatvaksi mutta pitäisi olla lähikuva ennen kuin voi varmasti sanoa.

Ampelliissa roikkuva kasvi on täydellinen arvoitus. Onko viherkasvi ja kukkiiko koskaan, millaiset kukat?

Vasemmalla edessä on joku mehikasvi. En vaan saa millään päähäni nimeä, pusukki ei ainakaan. Ja tuolla ihan takana on varren kiertymästä päätellen bonzai-puu?

Vierailija

Voisiko bonzai olla varjoviikuna?

Arvailin aiemmin korallikaktusta, mutta tarkemmin katsottuna se ei olekaan amppelissa eikä taida olla korallikaktuskaan. Amppelikasvin (oikealla) nimi on ihan tulossa, mutta ei suostu tulemaan... :)

En ole mitenkään asiaa tunteva, mutta veikkaan minäkin bonsaita ihan takimmaiseksi. Hopealankaa on etualalla ja vehka oikealla. Onkohan kärsimyskukka tuo kukkiva? 

Kertokaapa te, mikä luonnonkasvi on kuvassani.

Hyviä vastauksia.

Edessä vasemmalta valko- ja punakukkainen piikkikruunu. Niiden välissä takana ja sen yläpuolella amppelissa häntämaksaruoho. Se ei kuki koskaan, ei ainakaan minulla ole kukkinut ja on ollut siinä varmaan vuosikymmenen. Piikkikruunujen vieressä hopealanka, joka talvehti ihan vain viherkasvina ilman mitään sen kummempia, kun ruukussa se oli kesänkin viettänyt. Iso kasvi tukirenkaan sisällä on strelitzia eli kolibrikukka. Se kukkii joka vuosi. Bonsai on varjoviikuna. Vasemmanpuoleinen "heinäkasa" on kalaharinselviytyjä, joka ei ole ainakaan minulla kukkinut. Sitä en tiedä, kukkiiko Kalaharin autiomaassa, josta on kotoisin.

Vierailija

No mutta. Eikö tuo Sarmuusan sininen kukka olekaan lehtoimikkä kun jo toistamiseen on sama kuva ketjussa?

Vierailija

Vuohenputken alkuja taitaa olla(vihoviimeinen kiusankappale) ja  veikataan perennaksi akileijaa.

Niinpä niin, harvinainen on luultavasti täällä etelämpänäkin. Olin joskus noin 15 vuotta sitten Loviisassa kun ystäväni pyysi minua mukaansa viettämään aikaa kun vei miehensä keräilymessuille. Kävimme katsomassa uimarantaa ja sen läheisyydestä löysimme puun alta siemeniä. Ne olivat samantapaisia kuin jotkut mitä olin ennenkin nähnyt paljon, mutta kuitenkin muodoltaan erilaisia.  Keräsin niitä muutaman ja vein mökille. Niistä ei itänyt kuin yksi ainoa. Saattoi olla, että maalaisorava oli käynyt ottamassa osuutensa. En ole aikaisemmin sen kukkia huomannut, ehkä ei ole kukkinutkaan. Olen varjellut puuta kuin silmäterää ja se on nyt 3-4 metrin korkuinen. Netistä selvitin sen nimen kokeilemalla. Syksyllä kauniin värinen nuorena. Kuvassa vielä hedekukkiakin. Jätän nyt vielä arvattavaksi.

Vierailija

Liuskaiset lehdet ja terhot tuovat mieleen punatammen. Olisikohan Katrinkan puu punatammi?

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat