Van Gogh Museum

Van Gogh ‑museo pyrkii inspiroimaan mahdollisimman laajaa yleisöä kertomalla Vincent van Goghin elämästä ja taiteesta sekä saman aikakauden muista taiteilijoista.

Toiminnan koko

Medium

Toimiala

Taide, kulttuuri ja humanismi

Tavoitteet

Näkyvyyden laajentaminen

Seuraajien hankkiminen

Sisällön säilyttäminen ja organisointi pilvipalveluissa

Tehokas kommunikointi ja yhteistyö

Tietoisuuden lisääminen

Tietojen jakaminen

Tilaajien saaminen

Verkkosivuston liikenteen lisääminen

Verkkosivuston tehokkuuden mittaaminen

Yleisön osallistaminen

YouTube-sisällön luonti

Tuote

Google Workspace järjestöille

Google Ad Grants

YouTuben Nonprofit-ohjelma

Kuvan lähde

Kuva Van Gogh ‑museosta: Jan Kees Steenman

Sivusto

https://www.vangoghmuseum.com

Haaste

Van Gogh ‑museo palkkasi ensimmäisen digimediajohtajansa kymmenen vuotta sitten. Nyt digitaaliviestinnän osastolla on kuusi henkeä, ja se pyrkii tavoittamaan globaalin yleisön, myymään museolippuja, tiedottamaan erityistapahtumista ja kertomaan ihmisille Vincent van Goghin elämästä ja taiteesta. Vaikka suuremman tiimin koordinointi on haastavampaa, sillä on myös enemmän resursseja isoja projekteja varten. Yksi projekteista on Haagissa sijaitsevan, Van Gogh ‑museon hallinnoiman Mesdag-kokoelman markkinointi. Mesdag-kokoelma on Van Gogh ‑museota vähemmän tunnettu brändi, jolla ei vielä ole vakiintunutta yleisöä. Digitaaliviestinnän osasto haluaa tehdä kokoelmaa tunnetuksi ja kasvattaa sen yleisöä Googlen työkalujen avulla.

Tarina

Vuonna 1973 avattu Amsterdamin Van Gogh ‑museo pyrkii inspiroimaan mahdollisimman laajaa yleisöä kertomalla Vincent van Goghin elämästä ja taiteesta sekä saman aikakauden muista taiteilijoista. Sillä on maailman laajin kokoelma Van Goghin maalauksia ja piirroksia. Vuonna 2016 museossa kävi 2,1 miljoonaa vierailijaa ja se oli Alankomaiden toiseksi suosituin museo. Haagissa sijaitseva Mesdag-kokoelma taas on taiteilija ja keräilijä Hendrik Willem Mesdagin ja hänen vaimonsa Sientje Mesdagin perustama museo, jota Van Gogh ‑museo hallinnoi. Hendrik ja Sientje Mesdagin kotimuseossa esitellään heidän taidekokoelmaansa, erityisesti ranskalaisen Barbizonin koulukunnan ja hollantilaisen Haagin koulukunnan taiteilijoita.

Museo käyttää Google Workspace järjestöille ‑ohjelmaa tehostamaan sisäistä ja muiden museoiden kanssa tehtävää yhteistyötä. Google Meetiä käytetään tapaamisiin, joiden järjestäminen kasvokkain olisi vaikeaa. Google Docs ja Google Drive helpottavat yhteistyön lisäksi tiedostojen jakamista. Dokumenttien käyttö vain luku ‑tilassa tai paikallisten versioiden luominen ei Google Docsin ansiosta ole enää tarpeen, vaan kaikki voivat lukea ja muokata dokumentteja yhtä aikaa. Digitaalimateriaalien hallintaan Van Gogh ‑museo käyttää pääasiassa Google Drivea.

Van Gogh ‑museota ja myös Mesdag-kokoelmaa markkinoidaan Ad Grantsin avulla. Digitaaliviestintätiimi loi sijaintiin kohdistettuja tekstimainoksia, jotka nostivat Van Gogh ‑museon profiilia ja kasvattivat lipunmyyntiä. Tiimi perusti myös Google Analytics ‑tilin seuratakseen mainosten vaikutusta lipunmyyntiin ja huomasi, että 15 % Van Gogh ‑museon kokonaislipunmyynnistä ja 40 % sivuston liikenteestä on Ad Grantsin ansiota.

"Google järjestöille ‑ohjelman ansiosta voimme tuoda Vincent van Goghin taidetta yhä suuremman globaalin yleisön ulottuville. Sisällön julkaisu-, jakelu- ja markkinointityökalut sekä tulosten seuranta auttavat museota sen toiminnassa."

Edith Schreurs, Van Gogh ‑museo

Vaikutus

Ad Grantsin ansiosta Mesdag-kokoelman sivuston liikenne on kaksinkertaistunut. Google Ads on Mesdag-kokoelman sivuston suurin yksittäinen liikenteen lähde, joka tuo sille 44 % liikenteestä. Van Gogh ‑museon tärkein liikenteen lähde taas on maksuton Google Haku, joka synnyttää 39 % liikenteestä. Google järjestöille ‑ohjelmaan osallistuminen on vaikuttanut merkittävästi järjestöömme ja yhteisöömme.

Koska museon aukioloajat vaihtelevat vuodenaikojen mukaan, digitaaliviestintätiimi pitää museon tietoja ajan tasalla Google Business Profile ‑sivulla, jotta ihmiset löytävät oikeat ajat hakutuloksista ja voivat suunnitella vierailunsa. Lisäksi digitaaliviestintätiimi saa lisäarvoa Google Analyticsistä, missä he tutkivat päivittäin sivustokäyttäytymistä ja liikenteen lähteitä. Van Gogh ‑museon YouTube-kanavalla on yli 4 000 tilaajaa, joille museo luo uutta YouTube-sisältöä (esim. videosuositus Meet Vincent on katsottu yli 27 156 kertaa) ja näyttelyiden ennakkomainoksia, jotka auttavat kertomaan Vincent van Goghin tarinaa ihmisille.

Monet ovatkin kiinnostuneita taiteilijan teoksista ja elämästä eri kanteilta. Van Goghin teokset ovat vahvan visuaalisia, ja museolle on tärkeää tarjota erilaisia taiteilijaan liittyviä videoita: opetus- ja tutkimusmateriaalia, näyttelyiden ennakkomainoksia ja paljon muuta. Videosisällön merkitys kasvaa jatkuvasti, joten digitaaliviestinnän tiimi on panostanut laadukkaaseen videosisältöön, jota voidaan jakaa katselijoille eri puolilla maailmaa. Museon videot toteutetaan yhteistyönä digitaaliviestintä-, opetus- ja markkinointitiimien kesken. Näin saadaan oikea tasapaino syvällisen materiaalin ja innostavien toimintakehotusten kesken. Viime vuosina YouTubesta on tullut tärkeä hakukone, joten museo kiinnittää huomiota videoiden hakukoneoptimointiin ja upottaa niitä sivustolleen sekä muille alustoille.

Tutustu tapoihin, joilla muut organisaatiot käyttävät Google järjestöille ‑ohjelman työkaluja voidakseen vaikuttaa asioihin.